9,0
3.606 beoordelingen
Terug naar overzicht
toyotawaterstofbussorahero_tcm221361681dealersite2.jpg

Toyota verzorgt mobiliteit tijdens spelen Tokyo 2021

Elektrische Toyota voertuigen realiseren laagste emissiewaardes op spelen ooit

Toyota Motor Corporation (Toyota) heeft als wereldwijd partner van de Olympische en Paralympische Spelen aangekondigd dat het een reeks elektrische voertuigen levert voor de spelen van Tokyo 2021. Met dit elektrische aanbod wil Toyota, in samenwerking met het organisatiecomité, de laagste emissiewaardes van een officieel wagenpark op de Olympische en Paralympische Spelen ooit bereiken! Op die manier maken we de spelen minder belastend voor het milieu maken.

Waterstofauto

Toyota verzorgt in totaal ongeveer 3.700 voertuigen voor Tokyo 2020. Zo'n 90 procent hiervan is geëlektrificeerd. Hieronder vallen Hybrid Electric Vehicles (HEV), Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV), zoals de waterstofauto Toyota Mirai, Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV) en Battery Electric Vehicles (BEV), waaronder de ‘APM’ (Accessible People Mover), de e-Palette en Toyota Concept-i. De BEV's zijn specifiek ontwikkeld of hebben een nieuwe uitvoering gekregen voor de spelen. Van de geëlektrificeerde voertuigen die Toyota levert, zijn er ongeveer 500 FCEV's en 850 BEV's – dat is het grootste aantal op de spelen ooit

03_ToyotaverzorgtmobiliteitvoorTokyo2020waterstofauto1140mobile.jpg
Laagste emissieniveau ooit

Van de ongeveer 3.700 voertuigen voor Tokyo 2021 wordt het merendeel, 2.700 voertuigen, voornamelijk gebruikt voor transport tussen officiële locaties. Eerste berekeningen wijzen erop dat de gemiddelde CO2-uitstoot van dit deel van het wagenpark gemiddeld minder dan 80 g/km bedraagt. Dat is minder dan de helft dan gebruikelijk is bij wagenparken met een vergelijkbaar aantal modellen op benzine of diesel. En in combinatie met de andere mobiliteitsoplossingen van Toyota wordt dit waarschijnlijk nog minder. Zo wil Toyota het laagste emissieniveau ooit bereiken van een officieel wagenpark op de Olympische en Paralympische Spelen.

02_ToyotaverzorgtmobiliteitvoorTokyo2020emissietarieven.jpg
Waterstofbus SORA

Behalve het officiële wagenpark verzorgt Toyota voor de spelen ook andere voertuigen, zoals de waterstofbus SORA en assistentievoertuigen om passagiers in hun stoelen te tillen of rolstoelpassagiers via een oprijplaat door de achterdeur naar binnen te laten rijden. Maar bijvoorbeeld ook vorkheftrucks op waterstof, gemaakt en verkocht door Toyota Industries Corporation.

Sorawaterstofbus1140.jpg
Pijlers van Toyota voor Tokyo 2021

De drie pijlers die Toyota voor Tokyo 2021 heeft opgesteld zijn: 1: Mobility for All – iedereen de vrijheid geven om te kunnen bewegen, 2: Duurzaamheid – focus op gebruik van waterstof (milieu/veiligheid) en 3: Transport – de spelen ondersteunen met het Toyota Production System (TPS). Met deze drie pijlers biedt Toyota mobiliteitsoplossingen die verder gaan dan alleen het leveren van voertuigen.

01ToyotaverzorgtmobiliteitvoorTokyo2020555.jpg
Robots

Met de uitgebreide reeks elektrische voertuigen wordt de impact op het milieu beperkt en TPS volop ingezet, terwijl Toyota zorgt voor een soepel verloop van Tokyo 2021 door de medewerkers, sporters en bezoekers van de spelen te vervoeren. Met robots helpt Toyota bovendien bij de uitvoering van het evenement en worden unieke ervaringen geboden die uitstijgen boven de standaard mobiliteit tijdens de spelen. Ondertussen blijft Toyota zich inzetten voor ‘Mobility for All’ en maakt het van Tokyo 2021 een onvergetelijk evenement met diverse mobiliteitsoplossingen.

BelangrijkstevoertuigendieToyotalevert.jpg
Belangrijkste voertuigen die Toyota levert
APM
Ongeveer 200 exemplaren, bedoeld om deelnemers met speciale mobiliteitsbehoeften tijdens Tokyo 2021 te helpen reizen naar de officiële locaties, zoals het Olympisch Stadion en het Ariake Tennis Park, voor ‘last mile’ en ondersteunend vervoer.
e-Palette

De eerste BEV van Toyota is speciaal ontwikkeld voor autonoom rijden. De e-Palette verzorgt het transport van tenminste twaalf medewerkers en atleten. De e-Palette heeft een lage bodem en een elektrische oprijplaat en stopt zonder afstap of ruimte tussen het trottoir en de bus. Zo wordt reizen over korte afstanden voor rolstoelpassagiers makkelijk gemaakt. Er is iemand aan boord van elk voertuig om het autonoom rijden in de gaten te houden en Toyota biedt ook een digitaal controlesysteem om de werking te monitoren.

Toyota Concept-i

Met een karakteristiek ‘high-tech one-motion’-silhouet wekt de Concept-i nog meer enthousiasme voor de spelen doordat hij wordt ingezet in de fakkeltocht en als ‘lead vehicle’ in de marathon. Er kunnen waarschijnlijk ook testritten mee worden gemaakt op de openbare weg rond de Toyota City Showcase ‘MEGAWEB’, in de buurt Odaiba/Toyosu in Tokio. Ook de Toyota Concept-i valt hieronder. Hij laat zien hoe autonoom rijden werkt en toont functies als ‘Agent conversation’, waarbij kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om mensen te begrijpen.

BEV's in voetgangersgebied

Toyota levert ongeveer 300 voertuigen van het staande type, die kunnen worden gebruikt door bewakers en medisch personeel rond en in de locaties van Tokyo 2021, zoals het Olympisch Stadion en het Ariake Tennis Park. Ook verkent Toyota de mogelijkheid om het zittende type en de rolstoel-uitvoering in te zetten voor mensen in rolstoelen en minder mobiele personen.

BEVsinvoetgangersgebied555.jpg
Toyota als partner Olympische en Paralympische Spelen Meer over 'Mobility for all' Inschrijven Toyota nieuwsbrief